Fødselsår: 1962
Hjemland: Danmark
Hvordan kom du i gang med at spille musik, og hvorfor faldt valget på netop harpen?
Jeg startede med at spille klaver som 7-årig. En dag hørte og så jeg en harpenist spille på svensk TV. Lyden af instrumentet gjorde et stort indtryk på mig, og netop det at frembringe lyden selv med fingrene direkte på strengene og ikke en tangent, der bliver anslået som med klaveret. I mine barne- og ungdomsår hørte jeg en del harpemusik, men jeg kom først til at spille harpe, da jeg var 16 år og fandt en lærer i København, som jeg tog til undervisning hos. Der fandt jeg ud af, at harpen virkelig er MIT instrument, og siden har jeg nærmest ikke spillet klaver!
Hvor har du studeret og sidenhen arbejdet, inden du kom til Aalborg Symfoniorkester?
Jeg studerede på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium hos Sonja Gislinge og senere på Indiana University, Bloomington, USA hos Susann McDonald. Tog diplomeksamen og blev derefter optaget på solistklassen i Århus, da min mand på det tidspunkt havde fået job i Det Jyske Ensemble. Det var altså min anledning til at komme til Jylland. I mine solistklasseår var jeg dog mest i Bloomington og fik taget hul på at spille en masse kammermusik, ny musik og større orkesterværker. Efter min debut havde jeg et års kontrakt i Radio Underholdningsorkester og derefter blev det til assistentjobs i alle landsdelsorkestrene, Det Kgl. Kapel og Radiosymfoniorkestret. Jeg blev ansat i Aalborg Symfoniorkester i 2002. Jeg har også været med siden oprettelsen af Århus Sinfonietta og dermed spillet meget ny kompositionsmusik. Jeg har optrådt som solist med bl.a. Århus Sinfonietta, Randers Kammerorkester, Sundsvall Kammerorkester og Ålborg Symfoniorkester.
Hvad er din største musikalske oplevelse?
En af de største oplevelser, jeg har haft, var at spille med Radio Symfoniorkestret under dirigenten Sinopoli i en koncertopførelse af Puccinis Turandot. For det første er det fantastisk musik, men samtidig at opleve en mands så intense nærvær. Alle i orkestret følte, at han havde øre og øjne overalt. Han havde en fantastisk måde at få musikken frem, uden hans egen person var dominerende. Vi skulle blot se på hans hænder og øjne, og så blev vi en del af den fantastiske musik. Koncerten var i marts 2001 - desværre døde Sinopoli en måned senere, men hvor er jeg glad for, at jeg nåede at opleve ham.
Hvad er dit eget favorit-musikstykke, og hvorfor?
Kan man overhovedet vælge et favoritmusik stykke? Men hvis jeg skal vælge et stykke indenfor harpelitteraturen, må det nok blive Ravels Introduction et Allegro. Jeg elsker det stykke - faktisk både at lytte til, men endnu mere at spille. Ellers har jeg jo svært ved at vælge, da jeg kan lide mange forskellige genrer. Jeg bliver altid meget indfanget af den gode melodi. Den kan så komme fra en opera eller en symfoni, men lige så nemt være en sang af Sting eller Martin Brygmann.
Når du ikke spiller musik, hvad holder du så af at bruge din tid på?
Når jeg skal bruge mig selv rigtig godt fysisk, er det jo godt at grave kælder ud og understøtte mure. Jeg oplevede faktisk at blive utrolig stærk i arme og ryg, og så kunne mine arme pludselig holde til at spille utrolig meget harpe! Nu da kælderen er færdig, bruger jeg tid i haven. Meget ofte går min fritid med at følge vores drenge enten på en fodbold- eller tennisbane, men vi har da faktisk et loft, hvor vi endnu ikke har taget lerindlægget i etageadskillelsen ned, så måske skulle man kaste sig over lidt mere fysisk arbejde!